Қазақ редакциясы
Уведомление
Последние новости
Послание Главы государства Касым-Жомарта Токаева народу Казахстана
08.09.2025
Президент Казахстана предложил создать однопалатный парламент
08.09.2025
В Казахстане появится «Министерство искусственного интеллекта и цифрового развития»
08.09.2025
В Туркестанской области мужчина избил отца
08.09.2025
Отборочный турнир Чемпионата мира-2026. Бельгия – Казахстан (видео)
08.09.2025
Aa
Поиск

Категории

  • Kazakhstan Inside
  • Аналитика Alem Research
  • Видео дня
  • Галерея
  • Главное
  • Голос на миллион
  • Гороскоп
  • Деньги и слава
  • Здоровье
  • Инвестиции
  • Инсайдер
  • Как жить? Лайфхаки и советы
  • Криптовалюта
  • Курс тенге
  • Налоги
  • Наука
  • Обзор иноСМИ
  • Обзор казСМИ
  • Обзор укрСМИ
  • Образование
  • Общество
  • Политика
  • Происшествия
  • Развлечения
  • Спорт
  • Технологии
  • Тренды соцсетей
  • Экономика
Қаз
Aa
  • Курс тенге
  • Галерея
  • Развлечения
  • Наука
  • Технологии
  • Инсайдер
Поиск
  • Аналитика Alem Research
  • Видео дня
  • Галерея
  • Главное
  • Здоровье
  • Инсайдер
  • Инвестиции
  • Наука
  • Обзор иноСМИ
  • Обзор казСМИ
  • Образование
  • Общество
  • Политика
  • Происшествия
  • Развлечения
  • Спорт
  • Технологии
  • Тренды соцсетей
  • Экономика
Подписывайтесь на нас
Globalnews > Рубрики > Kazakhstan Inside > Expert: We Need to Build Roads, Not Help Fly Arystan
Kazakhstan Inside

Expert: We Need to Build Roads, Not Help Fly Arystan

Anuar Nurpeisov
Anuar Nurpeisov 13.04.2023
Обновлено 05.05.2023 в 02:05
Поделиться
Поделиться

Famous Kazakh economic observer Galym Kusainov is most confident that the government’s decision to go for another round of help to FlyArystan Air Company is a principal mistake.

Содержание
Questionable LogicNot By Air Alone

In his telegram-channel, the expert argues why we need to develop other means of transportation, not just one individual air company.

Questionable Logic

“Government has plans to have FlyArystan farm-out from Air Astana and appoint someone from Ministry of Industry and Infrastructural Development to the new entity’s BoD, on the back of which measures, air tickets are supposed to become cheaper.

That is, frankly speaking, rather questionable. Competitive status of any air company these days rests of the size of such company. The bigger it is, the lower is the airfare.

Many factors contribute into the airfare generation process. That is one classical example of the economy of a large-scale company. Non-stop expenditures per one passenger, as well as cost of procurement in large volumes are the main drivers of the aviation industry’s cost reduction.

 Have many and big questions as to how and on basis of what our government wants to reduce FlyArystan’s primecosts. I remember, that 7 years ago, I expressed concerns about the creation of Qazaq Air, a losses generating company with unclear strategy.

Not By Air Alone

My opinion is that we must pursue not the airfare reduction, by means of administrative decisions, which decisions shall lead to industry risks and corruption, but the reduction of cost of transportation of a passenger from A to B. This is when we need to develop alternative transportation options. For example, we can build a speedway connecting Almaty and Astana. That will develop passenger traffic, the cost of which shall be way lower, compared to airfare. We relocated our capital city 25 years ago, but the speedway is still not out there.

Even if that speedway is commercial, it will much cheaper, than air transportation. Same is to be said about railroad. The Talgo project was commenced 15 years ago, but nothing has been done ever since. Our inter-city bus service is not being developed. That is why, I think that KTZ and Kazavtozhol must be Air Astana’s competitors, not a new aviation company, artificially created through farm-out.”

Megogo.kz
ТЕГи: Kazakhstan Inside
Поделиться этой статьей
Facebook Twitter Whatsapp Whatsapp Telegram
Поделиться

Актуально:

  • Послание Главы государства Касым-Жомарта Токаева народу Казахстана
  • Президент Казахстана предложил создать однопалатный парламент
  • В Казахстане появится «Министерство искусственного интеллекта и цифрового развития»
  • В Туркестанской области мужчина избил отца
  • Отборочный турнир Чемпионата мира-2026. Бельгия – Казахстан (видео)
Сентябрь 2025
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Вс
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
« Авг    

Мы в соцсетях:

Facebook Нравиться
Instagram Подписаться
Youtube Подписывайся
Telegram Подписаться

Вам также может понравиться

Kazakhstan Inside

Dividends from Government Injections into National Companies Only Benefit Officials — MP

14.06.2024
Kazakhstan Inside

Kazakhstan and the EU: Measures to Facilitate Schengen Visa Acquisition Discussed

13.06.2024
Kazakhstan Inside

Labor Migration: Where Kazakhs Go for Money

13.06.2024
Kazakhstan Inside

Kazakhstan and the EU: Measures to Facilitate Schengen Visa Acquisition Discussed

10.06.2024

Категории

  • Галерея
  • Здоровье
  • Инсайдер
  • Наука
  • Развлечения
  • Курс тенге
  • Технологии
  • Редакция

О проекте

Узнавайте самые важные новости Казахстана в мировой палитре событий вместе с GlobalNews.

Контакты

Почта: info@globalnews.kz Телефон: +7 (727) 3102504 050000, г. Алматы, Ауэзовский р-н, микрорайон Аксай – 3А, дом 47, кв 7

Подпишитесь на нас

Подпишитесь на нашу рассылку, чтобы мгновенно получать наши новые статьи

© GlobalNews 2022. Все права защищены.

Removed from reading list

Отменить
Welcome Back!

Sign in to your account

Забыли пароль?